دستگاه کلندر : کلندر چیست؟

دستگاه کلندر یکی از معدود دستگاههای چاپ حرارتی غلطکی است که عمل انتقال تصویر را با استفاده از حرارت و بر مبنای تکنولوژی سابلیمیشن انجام می دهد. امروزه این دستگاه ها به طور ویژه و خاص برای چاپ روی پارچه انتخاب مناسبی هستند و به همین دلیل در صنعت دیجیتال به انتخاب اول بسیاری از شرکت ها تبدیل شده است. البته نمونه های مختلفی از این دستگاه ها در بازار وجود دارد که شرایط فنی آنها با یکدیگر متفاوت است.

به همین دلیل در ادامه در مورد دستگاه کلندر و نحوه عملکرد آن توضیح خواهیم داد و به شما خواهیم گفت که این دستگاه ها در صنعت نساجی به چه شکلی عمل می کنند.

دستگاه کلندر چیست؟

دستگاه کلندر یک دستگاه انتقال دهنده حرارت به منظور ایجاد چاپ روی سطوح مختلف و به طور ویژه چاپ روی پارچه و لباس است. در این دستگاه‌ها از یک غلتک مخصوص استفاده شده که گردش آن به همراه حرارت باعث تصعید جوهر و در نتیجه انتقال آن به سطح پارچه یا هر سطح منعطف دیگر می‌شود. در بسیاری از منابع از این دستگاه تحت عنوان دستگاه کلندر سابلیمیشن یاد می‌شود که طبیعتاً با توجه به شرایط چاپ و نحوه انجام آن از این عنوان استفاده شده است. طراحی خاص این دستگاه ها به شرکت ها اجازه می دهد که از آن برای چاپ روی پارچه یا چاپ روی کاغذ های بزرگ استفاده شود.

دو ویژگی جالب در دستگاه کلندر وجود دارد که آن را به یک انتخاب مطلوب برای کارگاه‌های چاپ تبدیل کرده است. در وهله اول استفاده از تکنولوژی سابلیمیشن باعث شده که دستگاه بسیار راحت باشد و اپراتور نیاز به آموزش های حرفه ای و پیشرفته نداشته باشد. در زمان گرم کردن غلطک دستگاه با استفاده از روغن داغ انجام می‌شود که باعث یکنواختی حرارت در غلتک دستگاه شده و چاپ یکپارچه و مناسبی را پیاده می‌کند.

دستگاه کلندر سابلیمیشن

دستگاه کلندر از یک غلتک برای انتقال حرارت استفاده می کند و تحت عنوان دستگاه ترانسفر پارچه هم شناخته می‌شود. در بیشتر موارد در این دستگاه‌ها از تکنولوژی سابلیمیشن و بر مبنای انجام تصعید استفاده می شود که طبیعتاً لفظ سابلیمیشن هم در کنار دستگاه قرار می گیرد. در این ابزار باز هم باید از یک دستگاه پرینتر برای پیاده سازی طرح مورد نظر روی کاغذ سابلیمیشن یا شیت مخصوص استفاده شود. در نهایت پارچه یا کاغذ به همراه کاغذ مخصوص سابلیمیشن وارد دستگاه می شوند که دستگاه روند چاپ را بر مبنای تکنولوژی سابلیمیشن انجام می دهد.

مزایای دستگاه کلندر پارچه

دستگاه کلندر سابلیمیشن در حقیقت پیاده سازی فرآیند سابلیمیشن را به شکل متفاوتی انجام می دهد. این موضوع باعث می شود که مزایای آن نسبت به سایر دستگاههای سابلیمیشن تفاوت چندانی نداشته باشد. در وهله اول در این دستگاهها از یک غلتک حرارتی استفاده شده که گرم شدن آن بر مبنای انتقال حرارت به روغن صورت می گیرد. این طراحی خاص باعث می‌شود که حرارت در سطح غلتک کاملاً یکپارچه و یکسان باشد و در نتیجه چاپ پیاده‌سازی شده بهترین کیفیت ممکن را نشان دهد.

مزیت جالب توجه دیگر دستگاه کلندر سابلیمیشن این است که کاربری آن بسیار راحت و آسان است و به همین دلیل اپراتور تنها به چند ساعت آموزش برای کار با دستگاه نیاز دارد. در ضمن در این دستگاهها از یک سیستم حفاظتی برای محافظت از نمد استفاده شده که طبیعتاً در نگهداری و حفظ کیفیت آن تاثیر گذار بوده و باعث می‌شود که طول عمر دستگاه افزایش یابد. این ویژگی ها به صاحب کارگاه اجازه می‌دهد که چاپ روی پارچه و چاپ روی لباس را با هزینه کمتری انجام دهد و از طرف دیگر سرعت آن نسبت به چاپ دستی بیشتر باشد.

کاربردهای دستگاه کلندر چاپ پارچه

در یک دستگاه سابلیمیشن ۸ کاره ما با ۸ قالب متفاوت مواجه هستیم که برخی از این قالب ها برای چند حوزه مشابه هستند. همین وضعیت در مورد دستگاه کلندر چاپ پارچه هم وجود دارد و می توان از توانایی بالقوه تکنولوژی سابلیمیشن در آن بهره برد. با این تفاسیر می‌توان انتظار داشت که در ساده ترین حالت ممکن از این دستگاه ها برای پارچه و کاغذ به صورت رول استفاده شود.

البته با توجه به قابلیت ها و توانایی هایی که برای این دستگاه در نظر گرفته شده امکان استفاده از آن برای چاپ روی سطوح منعطف وجود دارد و تمامی موادی که با غلتک دستگاه همخوانی داشته باشند با این دستگاه چاپ می شوند.

Leave a Comment